Huur betalen

Zodra u het huurcontract heeft ondertekend, gaat u huur betalen. Hier leest u op welke manieren u kunt betalen en wat u kunt doen als u een achterstand heeft.

Betaling eerste huur

Bij het tekenen van de huurovereenkomst betaalt u ook de eerste maand huur. Wij zullen u vragen dit bedrag vooraf aan ons over te maken. Dit kan op bankrekeningnummer NL02 BNGH 0285 1518 00 op naam van Woningstichting Nieuwkoop, onder vermelding van het adres van de woning.

Iedere 1e van de maand huur betalen

U betaalt de huur altijd op de 1e van de maand. Dit is de huur voor de aankomende maand. Op 1 januari betaalt u dus de huur voor januari.

U kunt de huur op verschillende manieren betalen. Vermeld altijd uw adres bij de betaling.

Via automatische incasso

Dit is de meest simpele manier. De huur wordt automatisch van uw rekening afgeschreven. Zo hoeft u er zelf niet aan te denken en betaalt u altijd het juiste bedrag. Wilt u via deze manier gaan betalen? U vindt hier het machtigingsformulier.

Zelf overmaken

Dit kan naar:

  • Rekeningnummer NL 02 BNGH 0285151800
  • Ter attentie van Woningstichting Nieuwkoop te Nieuwkoop
  • Onder vermelding van uw adres

Huurachterstand & betalingsregeling

Wanneer u een maand de huur niet kunt betalen, is het goed direct contact met ons te zoeken. Vaak kunt u dan een betalingsregeling afspreken. Het bedrag dat u achterloopt lost u dan binnen 6 maanden af.

Als u de huur niet betaalt en wij horen niets, sturen wij eerst een herinnering. Betaalt u niet binnen een maand? Dan sturen wij een aanmaning. Duurt het in totaal langer dan 3 maanden en u betaalt niet? Dan schakelen wij een deurwaarder in. Ook als een betalingsregeling niet nagekomen wordt kunnen wij de deurwaarder inschakelen. Wij hebben dan geen contact meer met u over de betaling. Dit gaat via de deurwaarder. De incassokosten van de deurwaarder zijn dan ook voor u. Het is beter om dit te voorkomen! De incassokosten zijn 15% van de huurachterstand + 21% BTW.

We proberen altijd een oplossing te zoeken voor een huurachterstand.

We proberen altijd een oplossing te zoeken voor een huurachterstand. Lukt dit niet? Dan kan WSN de deurwaarder vragen om de huurovereenkomst te mogen beëindigen. Dit gebeurt bij de kantonrechter. Als deze het verzoek toewijst, wordt de woning ontruimd en moet de huurder de woning verlaten.

 

Schuldhulpverlening

Wacht niet te lang met het zoeken naar een oplossing voor financiële problemen. Er zijn organisaties die met u mee kunnen denken om de problemen op te lossen en meer schulden te voorkomen. Voor informatie en schuldhulpverlening kunt u kunt u terecht bij de gemeente Alphen a/d Rijn, telefoonnummer 14 01 72 of op de website.

 

Aanpak huurschuldenproblematiek

Woningstichting Nieuwkoop heeft samen met andere woningcorporaties in de regio afspraken gemaakt met de Gemeente Nieuwkoop over de aanpak van huurschuldenproblematiek. De afspraken zijn opgenomen in het convenant ‘aanpak huurschuldenproblematiek en voorkoming huisuitzettingen’. Eén van de afspraken in dit convenant is dat wij huurders met een huurachterstand van meer dan 1 maand aanmelden bij het meldpunt Zorg en Overlast.